CZYSZCZENIE I KONSERWACJA
KONSERWACJA PRZYCZEPY
Regularna konserwacja oraz przeglądy techniczne przyczep przedłużają ich niezawodne działanie i pozwalają cieszyć się długoletnią eksploatacją przyczepy bez niechcianych usterek.
Po pierwszej podróży:
- sprawdzić stan kuli haka samochodowego, który powinien wynosić Ø 50 –0,4 mmNależy pamiętać aby gniazdo zaczepu kulowego było zawsze nasmarowane.
- sprawdzić stan hamulców w przyczepie
- sprawdzić oświetlenie w przyczepie ( światło stop, kierunkowskazy, pozycyjne oraz obrysówki )
- sprawdzić wszystkie burty, zapięcia, klapy oraz plandekę
- dokręcić śruby w kołach
Po każdym przejechaniu 1000 km:
- kontrola ciśnienia w kołach- sprawdzenie zamków, zapięć burt, klap oraz plandeki
- sprawdzić oświetlenie w przyczepie
- kontrola regulacji łożysk kół
- regulacja układu hamulcowego ( konserwacja linek hamulcowych - smarowanie)
- sprawdzić stan zaczepu kulowego
- sprawdzić zużycie opon
Należy pamiętać, że wszelkie naprawy oraz regulacje układu hamulcowego powinny być wykonywane tylko i wyłącznie w specjalistycznym warsztacie ze względów na bezpieczeństwo.
Najczęstsze wady układu hamulcowego
Objawy wadliwej pracy | Prawdopodobne przyczyny |
Sposoby usuwania |
Hamowanie przyczepy przy redukcji biegów w samochodzie | Uszkodzenie amortyzatora urządzenia najazdowego lub Zbyt mocno naciągnięte linki hamulcowe |
Wymiana amortyzatora na nowy lub Poluzowanie linek hamulcowych |
Nierównomierne działanie hamulców | Zapieczone linki hamulcowe i rozpieracze hamulcowe |
Wymiana linek i rozpieraczy na nowe lub przesmarowanie |
Podczas hamowania słychać z bębna hamulcowego odgłosy np. zgrzytanie lub tarcie metalu o metal |
Całkowite zużycie okładzin hamulcowych na co najmniej jednej szczęce | Wymiana kompletu szczęk hamulcowych na osi |
Grzanie się bębnów hamulcowych podczas jazdy | Rozregulowane szczęki hamulcowe ( zbyt mocno naciągnięte) | Zluzowanie i przesmarowanie mechanizmu, jeżeli nie pomoże zdjąć bębny i sprawdzić, czy nie spadły lub nie odkleiły się od nich nakładki cierne |
Zablokowanie kół podczas jazdy |
Odklejenie się szczęk hamulcowych w bębnach |
POWAŻNA USTERKA zgłosić się do serwisu- wymiana kompletu szczęk |
Podczas hamowania przyczepa szarpie na boki | Rozregulowany lub zapieczony układ hamulcowy |
Sprawdzenie linek, rozpieraczy i regulacja układu hamulcowego |
Po każdych przejechaniu 5000 km:
- sprawdzenie zaczepu kulowego urządzenia najazdowego ( luzy na boki - nie dotyczy AKS )
- sprawdzić ciśnienie w kołach i stan opon
- sprawdzenie połączeń śrubowych, szczególnie mocowania zespołu jezdnego, urządzenia najazdowego i kół
- sprawdzić luzy i stan urządzenia najazdowego
- kontrola oświetlenia przyczepy oraz konserwacja wtyczki elektrycznej
Serwisy przyczep wykonuję się po raz pierwszy po przejechaniu 5000 km i jest zalecane aby wykonywać go minimum dwa razy w ciągu roku.
CZYSZCZENIE PRZYCZEPY
Podwozie przyczepy należy myć w taki sam sposób, jak myje się samochód. Początkowo zmocz przyczepę wodą a następnie umyj ją przy użyciu szczotki lub gąbki. Do mocnych zabrudzeń np. samrem można użyć środków odtłuszczających.
Należy pamiętać, że wszelkie żrące środki mogą zniszczyć ocynk narażając przyczepę na korozję.
Po przejazdach po drogach posypanych solą, należy zawsze umyć przyczepę gdyż sól będzie niszczyła powłokę galwanizowaną.
Do czyszczenia przyczepy można użyć szamponu samochodowego.
Wszelkie zadrapania powłok galwanizowanych należy oczyścić, odtłuścić i wysuszyć, a następnie nanieść co najmniej dwie warstwy środka do cynkowania na zimno w spreju.
BIAŁA RDZA
Sól kamienna jest najczęściej używanym kruszywem do zwalczania gołoledzi oraz lodu na drodze z uwagi na jej niską cenę. Skuteczność soli polega na obniżeniu temperatury krzepnięcia wody do około -9°C.
Stosowanie soli ma jednak negatywny wpływ na powierzchnie metalowe oraz ocynkowane. Zjawisko śniedzi na powierzchniach świeżo galwanizowanych tzw. białej rdzy jest typowym zjawiskiem dla powierzchni ocynkowanych.
Biały nalot który obniża wartość estetyczną nie obniża wartości antykorozyjnej stali i nie podlega reklamacji.
Regularne mycie przyczep samochodowych za pomocą myjki ciśnieniowej z ciepłą wodą zapobiega procesowi utleniania się cynku ( powstawania białej rdzy).
Należy pamiętać, że oprócz negatywnego wpływu soli na powierzchnie metalowe i ocynkowane, sól również szkodzi innym podzespołom min. obręczom kół, zaciskom hamulcowym,instalacji elektrycznej powodując zwarcia jak i oponom poprzez wnikanie przez pory i niszczenie tzw. drutówki i opasania.