Norma VDI 2700 część 8.1 oraz 8.2 weszła w życie we wrześniu 2024 roku i zaczęła odgrywać kluczową rolę w transporcie pojazdów. Jest to aktualizacja wcześniejszej wersji z 2009 roku i ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa podczas przewozu pojazdów, zarówno na terenie Niemiec, jak i w transporcie międzynarodowym. Choć nie jest to norma o europejskim charakterze, a niemiecka – stworzona przez Stowarzyszenie Niemieckich Inżynierów (VDI) – jej wpływ na rynek transportowy może okazać się ogromny. Nowa wersja wprowadza bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące pasów mocujących oraz innych elementów służących do zabezpieczania ładunków.
VDI 2700, części 8.1 dotyczy zabezpieczania ładunków we wszystkich transporterach przeznaczonych do transportu samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 4,5 tony
VDI 2700, część 8.2 z kolei koncentruje się na zabezpieczaniu ładunków w transporterach pojazdów, które nadają się do transportu średnich i ciężkich pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 20 t
Norma o której mowa powyżej skupia się na badaniach i wymaganiach dotyczących osprzętu zabezpieczającego czyli pasów bezpieczeństwa i klinów blokujących, oraz koncentruje się na metodach oraz technikach prawidłowego mocowania ładunku. Opisuje także parametry techniczne, jakie muszą spełniać pasy, w tym ich wytrzymałość, odporność na zużycie i siłę naciągu oraz sposoby efektywnego rozmieszczenia ładunku, by nie przemieszczał się podczas transportu, uwzględniając różne rodzaje transportowanych pojazdów.
Chociaż norma VDI 2700 8.1 i 8.2 jest na razie niemiecką regulacją, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości stanie się ona standardem europejskim. Dla branży transportowej kluczowe będzie szybkie dostosowanie się do nowych wymogów, co może uchronić przewoźników przed ewentualnymi problemami związanymi z niewystarczającym zabezpieczeniem ładunku.
Stosowanie normy VDI 2700 przynosi wiele korzyści, zarówno dla firm transportowych, jak i dla kierowców oraz odbiorców towarów. Oto najważniejsze z nich:
Norma VDI 2700 jest więc kluczowym narzędziem dla firm transportowych, które chcą zapewnić bezpieczeństwo, uniknąć problemów prawnych i finansowych, oraz dbać o jakość świadczonych usług.